maanantai 1. kesäkuuta 2009

Island of Gods (31.5.)

Vihdoinkin olemme perillä jumalten saarella! Air Asia saa Finnairin kalpenemaan rinnallaan. Lento lähti ajallaan ja olimme etuajassa perillä kauniilla Denpasarin kentällä. Hämmästyksemme oli suuri, kun näimme toisen laukuistamme tulevan hihnalta merkittynä keltaisin ruksin. Hetken mietittyämme heräsi epäily, että emme ehkä pääse läpi tullin vihreää linjaa. Olimme oikeassa, hyväntuulinen tullimies halusi tarkistaa laukkumme. Tuskin oli tullimies ennen törmännyt ruotsalaiseen pussinuuskaan ja suomalaiseen salmiakkikoskenkorvaan, joiden erinomaisuutta yritimme vakuuttaa. Tullista selvittyämme saimme heti oven ulkopuolella innokkaat paikalliset kauppamiehet kimppumme. Tarjolla oli taksikyytiä, hotellimajoitusta – jopa Indonesian kotimaanlentoja tuli kaveri tarjoamaan paikallisten lentoyhtiöiden luukkujen edessä! Liekö ostanut lentoja takataskuun myytäväksi eteenpäin…
Paikan päällä Indonesian kotimaan lentojen järjestäminen ei osoittautunut yhtään helpommaksi kuin koto-Suomessa. Merpati oli ehtinyt jopa lopettaa lentoyhteyden Labuan Bajoon matkamme aikana (BIG trouble with plane…)! Väsyneenä matkasta päätimme jättää lentojen tutkailun tällä erää ja otimme taksin Padang Baihin.
Kauniin vehreät maisemat saattoivat meidät perille ja taksi jätti meidät laiturin eteen, jossa innokkaat kauppiaat piirittivät auton jo ennen kuin ehdimme nousta siitä ulos. Tarjolla oli lauttamatkaa Lombokin saarelle, majoitusta ja lopulta jopa laukkujen kantoapua. Sitkeinä sisseinä torjuimme nämä tarjoukset ja lähdimme vetämään laukkuja pitkin Padang Bain kapeita katuja. Vitivalkoiset suomalaiset kapsäkkeineen herättivät suunnatonta kiinnostusta paikallisten majoituspalveluita tarjoavien yrittäjien keskuudessa. Emme saaneet hetken rauhaa! Muutama sitkeimmistä tarjoajista sai meidät katsomaan majoitusta, mutta päättäväisesti jatkoimme kohti sukelluskeskusta.
Sukelluskeskuksessa saimme sovittua tulevista sukelluksistamme ja keskuksen vetäjä Joe tarjoutui näyttämään vielä muutamaa majoitusvaihtoehtoa. Toinen paikoista osoittautuikin unelmaksi – tilava, siisti, budjettiin sopiva huone ja vielä upea näkymä merelle! Olimme myytyjä! Kotiuduttuamme lähdimme tutustumaan Padang Bain yöhön…